اطلاع از تخفیف‌های آکادمی مهندسان کارآموز در پیج اینستاگرام!

عضویت در کانال تلگرام

اجاره پروانه نظام مهندسی (حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی)

ارد 14, 1399 | اخبار و استخدام, بازارکار | ۰ دیدگاه

با سلام خدمت کاربران عزیز سایت مهندسان کارآموز (مهندس رضایی) در این مقاله سعی داریم شما را با قوانین اجاره پروانه نظام مهندسی (حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی) آشنا کنیم. با ما همراه باشید. حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی

حقوقی کردن پروانه چیست؟

حقوقی کردن پروانه اشتغال و یا همان قرارداد پروانه اشتغال نظام مهندسی که گاهی به غلط اجاره پروانه و یا فروش پروانه نظام مهندسی نامیده می شود، رویه ای ست قانونی که طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان انجام می گردد.

ابتدا شرکت عضو نظام مهندسی  با مهندس دارای پروانه اشتغال  طبق توافق اولیه قراردادی بین شرکت و مهندس منعقد می گردد. در این قرارداد مدت زمان همکاری و مبلغ مورد توافق از مهمترین موارد است که حتماً باید در متن قرارداد ذکر شود. عموماً در هنگام امضای قرارداد مبلغی به عنوان پیش پرداخت از سوی شرکت پرداخت می شود و در ازای آن اصل پروانه مهندس در اختیار شرکت قرار می گیرد تا اولاً شرکت مطمئن شود که پروانه اشتغال مهندس آزاد است و در اختیار شرکت دیگری نیست و ثانیاً شرکت مطمئن شود که مهندس در آینده با شرکت دیگری قرارداد نخواهد بست و به قرارداد خود پایبند است.

پس از امضای قرارداد پاره ای امور اداری از سوی شرکت انجام می گردد و در نهایت یک روز برای خوداظهاری تعیین می گردد.

خوداظهاری به امضای فرمی گفته می شود که مهندس با امضای آن تأیید می نماید که به عضویت شرکت در آمده و پروانه اش در اختیار شرکت قرار گرفته است.

حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی

حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی

نکات مهم حقوقی کردن پروانه اشتغال

قرارداد با شرکتهای حقوقی که دارای پروانه اشتغال حقوقی هستند به عنوان یکی از روشهای استفاده از پروانه اشتغال بکار حقیقی برای مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح می باشد.

اولین نکته ای که باید توجه داشته باشیم اینست که عضویت در شرکت حقوقی به واسطه پروانه می تواند تحت دو عنوان شاغل یا عضو هیات مدیره انجام گردد که
عضویت شاغل در شرکت، مسئولیت  کمتری نسبت به عضویت به شکل هیات مدیره دارد
همچنین اگر عضو هیات مدیره ای ذیل گزارشهای تهیه شده از پروژهها و یا محاسبه و طراحی های انجام شده توسط شرکت را مهر و امضاء نماید، مسئولیت خواهد داشت حتی اگر این امور شخصا توسط وی به انجام نرسیده باشد. و نهایتا اینکه تمام گزارشات و طراحی های انجام شده توسط عوامل شرکت علاوه بر مهر و امضای آن عضو هیات مدیره (به عنوان مدیر فنی شرکت در رشته مذکور)، می بایست به امضای مدیرعامل نیز رسیده و ممهور به مهر شرکت گردد، لذا مدیرعامل نیز به عنوان یکی از مهمترین مسئولین شرکت محسوب می گردد.
لازم به ذکر است که برخلاف مدیرعامل، اعضای شاغل و هیات مدیره شرکت دچار محکومیت تبعی حاصل از محکومیت شرکت نخواهند شد ولی تا پایان دوره محرومیت شرکت، پروانه ایشان در سازمان بلوکه خواهد شد.

نکات مهم خارج کردن پروانه اشتغال از شرکت حقوقی

در مورد خروج از شرکت چنانچه مهندس به عنوان عضو هیات مدیره یا مدیرعامل به عضویت شرکت درآمده باشند، ، سازمان نظام مهندسی قانونا مجاز به دخالت در این امور نبوده و لذا پاسخ سازمان به درخواست عضو برای خارج کردن وی از شرکت، منفی است. ولی درمورد اعضای شاغل  با انقضای مدت قرارداد و استنکاف شرکت از خارج نمودن پروانه مهندس از شرکت، نظام مهندسی با درخواست مهندس اقدام به بلوکه نمودن شرکت، تنها از حیث تغییرات در پروانه اشتغال آن تا زمان خروج مهندس متقاضی خروج، خواهد نمود.

نکته دیگر اینکه درصورت انقضای تاریخ اعتبار پروانه اشتغال مهندس عضو شرکت، پروانه این مهندس برای شرکت بلااستفاده خواهد بود و چنانچه این اتفاق در مدت اعتبار قرارداد فیمابین باشد، مدت زمان از دست رفته برای شرکت از این حیث به مدت قرارداد مهندس اضافه شده و علاوه بر آن می تواند موجب ادعای شرکت مبنی بر ضرر و زیان حاصل از این توقف گردد.

چنانچه به عنوان عضو هیات مدیره گزارش و یا نقشه محاسبه و طراحی شده ای را امضاء  میکنید، حتما به حدود صلاحیت خود از حیث گروه ساختمانی و حتی ظرفیت خود دقت کنید.به عنوان مثال اگر مهندس پایه سه هستید در نظارت نهایتا ساختمانهای تا پنج طبقه را می توانید مورد نظارت قرار دهید و گزارش آنرا مهر و امضاء نمایید.

بیشتر بدانیم

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟لطفا سوالات و نظرات خود را همینجا درج کنید

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open chat
سوالی داری مطرح کن
سلام پشتیبانی مهندسان کارآموز هستم چجور میتونم کمکتون کنم؟